Zoeken

Gooi jij ook zo snel je gezonde principes overboord wanneer het op eten aankomt? Doet niets je meer watertanden dan een vettige snack of een zoet tussendoortje ook al wéét je dat het eigenlijk niet gezond is? Een nieuwe studie[1] aan de Universiteit van Amsterdam[2] toont aan dat dit te wijten is aan aangeleerde associaties tussen ongezonde voeding en ons beloningscentrum[3]. Van een reclamebord vol heerlijke koekjes, een afbeelding van een sappige hotdog, een gekend logo van een fastfoodketen tot het zien of ruiken van eten doet je zin krijgen om zelf te gaan eten.  

 

[1] Verhoeven, A. A. C., Watson, P., & De Wit, S. (2018). Failing to pay heed to health warnings in a food-associated environment. Appetite, 120, 616-626. doi:10.1016/j.appet.2017.10.020

[2] Gepubliceerd in het tijdschrift Appetite

[3] Via Pavlov-effect: aanleren van reflexen  

Share this on: