Reclame ontregelt het beloningscentrum in onze hersenen

Gooi jij ook zo snel je gezonde principes overboord wanneer het op eten aankomt? Doet niets je meer watertanden dan een vettige snack of een zoet tussendoortje ook al wéét je dat het eigenlijk niet gezond is? Een nieuwe studie[1] aan de Universiteit van Amsterdam[2] toont aan dat dit te wijten is aan aangeleerde associaties tussen ongezonde voeding en ons beloningscentrum[3]. Van een reclamebord vol heerlijke koekjes, een afbeelding van een sappige hotdog, een gekend logo van een fastfoodketen tot het zien of ruiken van eten doet je zin krijgen om zelf te gaan eten.  

 

[1] Verhoeven, A. A. C., Watson, P., & De Wit, S. (2018). Failing to pay heed to health warnings in a food-associated environment. Appetite, 120, 616-626. doi:10.1016/j.appet.2017.10.020

[2] Gepubliceerd in het tijdschrift Appetite

[3] Via Pavlov-effect: aanleren van reflexen  

Mensen leren om bepaalde signalen in de omgeving te verbinden met specifieke voedselkeuzes. Wanneer het eten van een burger veelvuldig samengaat met het zien van een groot M-logo ontstaat er een sterke associatie tussen het zien van het logo (stimulus) en de belonende ervaring van het eten. Het louter zien voorbijkomen van het logo wordt na verloop van tijd voldoende om de aangeleerde reflex trek te krijgen in een ongezonde burger (en al dan niet naar dat hamburgerrestaurant te rijden) uit te lokken. Omwille van die aangeleerde associaties maken we onze ongezonde keuzes dus tamelijk automatisch. Helaas hebben waarschuwingen voor onze gezondheid en zelfs het bewustzijn van het ongezonde karakter van het voedingsmiddel hierop nauwelijks effect.  

Gezondheidswaarschuwingen voor gezonde keuzes qua eten en drinken blijken enkel te werken in een omgeving waar er verder geen ongezonde triggers te vinden zijn. De onderzoekers uit de Universiteit van Amsterdam adviseren dus mensen en bovenal kinderen minder te confronteren aan reclame en stimuli voor ongezonde voeding. Een pleidooi dus om stil te staan bij de huidige veelvuldige reclame voor ongezonde voeding.

Daarnaast is het ook van tel dat er positieve en correcte associaties worden gecreëerd met voedingsmiddelen die wél goed zijn voor ons lichaam. Meer reclame voor deze gezonde alternatieven voor snoep en fastfood. De wetenschappers opperen bovendien om de omgeving meer met gezonde producten in te richten, om de juiste keuze te stimuleren. Gezond eten binnen oog- en handbereik leggen en ook aan de kassa fruit en dergelijke te leggen in plaats van het huidige ongezonde snoep. Zo krijgen mensen alvast een duwtje in de rug.