Zoeken

Nog een reden om water te verkiezen boven gesuikerde frisdrank of fruitsap

Gesuikerde frisdrank of gezoet fruitsap verandert de stofwisseling, volgens een recente studie. De spieren gaan bij voorkeur direct de suiker als energiebron gebruiken i.p.v. vet te verbranden, met gewichtstoename tot gevolg.

Het was niet makkelijk voor Dr. Kubis om personen te vinden die enkel sporadisch gesuikerde frisdrank of fruitsap dronken. Daarom werd deze studie in een eerste fase slechts bij 11 gezonde, slanke mannen en vrouwen met een lichte dagelijkse activiteit uitgevoerd. 

Deze personen waren bereid om gedurende 1 maand hun voeding aan te vullen met gesuikerde dranken. Voor en na het onderzoek werd hun bloed, spierweefsel, stofwisseling en lichaamssamenstelling getest. Genen en eiwitten die van belang zijn voor het vet- en suikermetabolisme, bloedsuikerspiegels  en vetten werden geanalyseerd. 

De resultaten na amper 1 maand extra frisdrankconsumptie waren echter vrij verontrustend.

Het regelmatig drinken van gesuikerde frisdrank verandert duidelijk de manier waarop de spieren de aangeboden voeding als energiebron benutten. De spiercellen gebruikten de suikers als energiebron ipv vet te verbranden. De stofwisseling van deze vrijwilligers werd minder gunstig qua vetverbranding. Het lichaam kon ook na een maand al minder goed omgaan met  hogere bloedsuikerspiegels. 

Het is niet de suiker op zich die zorgt voor gewichtstoename. Maar het lijkt alsof de spiercellen de suikers aanvoelen en deze bij voorkeur gebruiken en zo de stofwisseling minder gunstig maken. Het lichaam wordt  aangepast aan dit nieuwe suikerrijke dieet. Zodat ook in de toekomst bij suikerrijke voeding, de spieren  de suikers als energiebron  verkiezen  boven het verbanden van de vetreserves.
Dit effect werd gezien voor alle soorten gesuikerde frisdranken, maar ook bij gesuikerde vruchtensappen.
Volgens Dr. Kubis van de Bangor Universiteit in Engeland zal dit leiden tot een verminderd vermogen om vet te verbranden en worden vetreserves sneller aangelegd. Bovendien zal ons lichaam moeilijker kunnen omgaan met hoger bloedsuikerwaarden. "

Water is en blijft een ideale dorstlesser!

bron : www.telegraph.co.uk

Share this on: