Zoeken

Equilbre3 nieuwe mindset nieuwe resultaten

3 x 3 tips die je een op weg helpen.

  1. Bouw je vaardigheden uit: met een toolbox vol materialen ben je beter uitgerust  een nieuwe uitdaging  aan te gaan. Volg sport- of gezonde kooklessen... Je ontmoet er mensen met dezelfde interesses en kunt er van pro's leren!
  2. Denk aan eerdere (relevante) successen: je eerste zwembrevet, toen je 5 km liep of toen jouw inzet met een trofee beloond werd. Het geeft niet dat dit succes van  laaaang geleden is. Als je je het zalige gevoel maar herinnert.
  3. Speel copycat: omring jezelf met anderen die bereikten wat jij wil bereiken. Sluit bijvoorbeeld vriendschap met iemand die gestopt is met roken en leer van zijn/haar successen en tips om hindernissen te overwinnen.
  1. Geef jezelf tijd: niemand wordt als tennisser, hobbykok, marathonloper,.. geboren. Welke hobby, job,.. heb je al onder de knie, herinner je je nog wat je er voor gedaan hebt qua inspanningen, hoeveel lessen je gevolgd hebt,...? Heb geduld en stel een realistische tijd voorop om je doel of tussentijdse doelen te bereiken. Vooral hardnekkige gewoontes laten zich niet makkelijk doorbreken.
  2. Schep moed! Luister wanneer mensen complimentjes geven, ze menen het. Koester aanmoedigingen als houvast bij moeilijke momenten, als je wil opgeven.
  3. Adem een paar keer diep in en uit: mindfulness helpt je om alert te blijven, om van kleine overwinningen te genieten en mislukkingen te boven te komen want die zijn onvermijdelijk.
  1. Weet wat normaal is: als je met een nieuw trainingsschema begint, verwacht je dan aan wat pijn en vermoeidheid de dag erna. Lach om die spier waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.
  2. Praat erover: praat, praat en praat nog meer. Je zult ups en downs meemaken, zoals iedereen. Hoe meer je over je eigen strijd praat, hoe beter je zal beseffen dat je niet alleen bent.
  3. Zoek professionele hulp: om je te helpen bij je stappenplan, je aan te moedigen, ... Je slecht in je vel voelen, (faal)angst … kunnen de ontwikkeling van je zelfeffectiviteit in de weg staan. Bespreek hoe je er best mee omgaat.
Share this on: