Zoeken

Konjac gum

Konjac, neen niet het drankje, is een plant die gebruikt wordt om high-fiber voedingssupplementen, gelei en bloem mee te maken. Het is een vaste waarde in de traditionele Japanse keuken en bij Chinese geneesmiddelen.
Maar zijn er bewezen voordelen van deze konjac gum, en zo ja, wat zijn ze dan juist?

Naast de officiële Latijnse benaming Amorphophallus is de konjac-plant ook gekend onder de naam konjaku, elephant yam, duivelse tong, slangenpalm en voodoo Lilly.

Dit artikel ontleedt de gezondheidsvoordelen die wetenschappelijk onderzocht werden, hoe en waar je konjac gum kan gebruiken en of de plant ook neveneffecten heeft.

Wat is konjac gum?

De konjac-plant heeft een zetmeelachtige wortel en een knol met een hoge concentratie aan glucomannan (voedingsvezel). Dit deel wordt gebruikt als voedingssupplement voor het maken van vezelrijk meel en gelei.

  • Konjac meel: Hiervoor worden droge konjac knollen gemalen tot meel. Dit meel kan vervolgens gebruikt worden om noodles van te maken.
  • Konjac gelei: Mits verdere verwerking kan konjac meel ook gebruikt worden om gum of gelei te maken. Dit is een gezond alternatief voor gelatine om voedsel te verdikken.
  • Konjac oplosbare vezels: wanneer de konjac gelei verder wordt gezuiverd kan het tot een oplosbare vezel worden verwerkt die als voedingssupplement kan dienen.

2. Cholesterol

Een hoge cholesterol verhoogt het risico op hart- en vaatziekten alsook de kans op een hartaanval.  Wateroplosbare vezels worden aangeraden in de strijd om gewicht en cholesterol onder controle te krijgen.

Glucomannan-supplementen kunnen mensen helpen hun cholesterolniveau onder controle te houden. Onderzoek[2] uit 2008 bewees dat glucomannan een gunstig effect had op het totale cholesterolgehalte.

Een verdere studie uit 2017[3] onderzocht welke dosis glucomannan nodig was om het cholesterolgehalte te verbeteren. Onderzoekers vonden 3 gram per dag een heilzame dosis.

Ook hiervoor kende de EFSA ook de volgende gezondheidsclaim toe: Glucomannan kan bijdragen tot het in stand houden van het normale cholesterolgehalte in het bloed. Dit gunstig effect wordt verkregen bij een inname van 4 g glucomannan/dag.(bron EFSA Commission Regulation (EU) 432/2012 of 16/05/2012)

Er zijn echter nog meer onderzoeken nodig om deze als een volwaardig bewezen en door EFSA toegekend gezondheidsvoordeel te accepteren.

Share this on: